Eén van de absolute succesverhalen van Wall Street is ongetwijfeld het Amerikaanse e-commercebedrijf Amazon. Voor deze onderneming geldt dat ze het levenslicht zag in het jaar 1995. Sinds die tijd is er natuurlijk ontzettend veel veranderd. In eerste instantie was het doel dan ook om van Amazon een (grootschalige) online boekenwinkel te maken. Al snel werd het aanbod van de webshop echter uitgebreid met bijvoorbeeld films waarna ook tal van andere artikelen volgden. Ondertussen is Amazon één van ’s werelds belangrijkste e-commercebedrijven. Dit zorgt ervoor dat veel mensen zich de vraag stellen of beleggen in Amazon mogelijks interessant kan zijn. Geldt dat ook voor jou? Dan dien je, je beslist even te verdiepen in de informatie die je hieronder aantreft.

Beursgang van Amazon in 1997 

Ondanks het feit dat Amazon ondertussen is uitgegroeid tot één van de absolute succesverhalen van Wall Street moet het gezegd dat het de onderneming in eerste instantie helemaal niet voor de wind ging, integendeel. Nadat de lastige startup periode achter de rug was koos het bedrijf er uiteindelijk in mei van het jaar 1997 voor om naar de beurs te trekken. Er was sprake van een uitgifte van 3 miljoen aandelen tegen een prijs van 18 Amerikaanse dollar per stuk. In het jaar 1996 slaagde Amazon erin om een omzet te realiseren van 16 miljoen Amerikaanse dollar. Het bedrijf kon uiteindelijk rekenen op een waardering van ruim 550 miljoen Amerikaanse dollar.

Over welke bedrijfsonderdelen beschikt Amazon?

Beleggen in Amazon betekent tegenwoordig veel meer dan gewoon beleggen in een webwinkel. Door de jaren heen heeft het Amerikaanse bedrijf haar dienstenaanbod dan ook merkbaar uitgebreid en bovendien ook gediversifieerd. Dat heeft onder meer geresulteerd in het verschijnen van enkele best innovatieve bedrijfstakken. Denk hierbij bijvoorbeeld maar eens aan Prime Air. Dit is een dienst waarmee Amazon met behulp van drones pakketjes bezorgt. Andere onderdelen van het bedrijf zijn:

  • Alexa, de virtuele assistent van Amazon; 
  • Prime Video, een streamingdienst die de concurrentie met Netflix aangaat; 
  • AWS, gespecialiseerd in webdiensten en cloud computing; 

Het omvangrijke dienstenaanbod heeft er door de jaren heen voor gezorgd dat de aandelenkoers van Amazon behoorlijk sterk is opgelopen. De koers steeg zelfs zo sterk dat het bedrijf aankondigde een aandelensplitsing door te gaan voeren in juni van 2022. Op deze manier wil ze het voor kleine(re) beleggers opnieuw eenvoudiger mogelijk maken om te kunnen beleggen in het Amazon aandeel.

Waarom beleggen in Amazon?

Beleggen in Amazon staat in de praktijk toch een beetje gelijk aan beleggen in één van de belangrijkste succesverhalen van Wall Street van de voorbije jaren. Dat zoveel beleggers er door de jaren heen voor hebben gekozen om in dit bedrijf te investeren is het gevolg van verschillende zaken. 

In eerste instantie slaagde Amazon er als tweede bedrijf na Apple in om een beurswaarde te verwerven van één biljoen Amerikaanse dollar. Dat zetten ze uiteraard meteen extra stevig op de kaart. Voor de oprichter van het bedrijf, namelijk Jeff Bezos, geldt dat hij tot op moment van schrijven nog steeds 10 procent van alle aandelen in eigen bezit heeft. 

De ongelooflijke populariteit van Amazon als e-commercebedrijf werd pas echt duidelijk in het geplaagde jaar 2020. Toen zorgde de Coronapandemie voor een ongekende gezondheidscrisis. Heel wat mensen verspreid over de wereld waren verplicht om binnen te blijven waardoor de sector van de e-commerce een stevige boost kreeg. Dat bleek pas echt uit de cijfers van Amazon. In 2020 verkocht het bedrijf dan ook zomaar even meer dan 6.500 artikelen per minuut. 

Sterke marktpositie in de Verenigde Staten 

Beleggen in Amazon betekent in de praktijk ook beleggen in één van de grootste bedrijven die over een zeer solide marktpositie beschikt in de Verenigde Staten. Het marktaandeel bedraagt op moment van schrijven ongeveer 40 procent. Sinds het jaar 2000 slaagt het bedrijf erin om jaarlijks een omzetgroei te realiseren van minstens 10 procent. Ook daarmee laat ze heel wat concurrenten achter zich. Uiteraard is het concurrentiële aspect van de e-commercesector wel een belangrijk aandachtspunt om rekening mee te houden voor elke (potentiële) belegger. 

Ook de komst van andere platformen die zich vooral focussen op voordeligere artikelen hebben slechts een beperkte impact gehad op het marktaandeel van Amazon. Denk hierbij bijvoorbeeld maar eens aan Wish of AliExpress. Uiteraard verschillen deze platformen ten opzichte van Amazon, maar het zijn en blijven e-commerceplatformen. Ook Amazon biedt derde verkopers overigens in de praktijk de mogelijkheid aan om hun artikelen te koop aan te bieden op de webwinkel. 

Is beleggen in Amazon interessant of niet?

Voordat je gaat beleggen in een bepaald aandeel is het altijd van belang om voorafgaand grondig je eigen onderzoek te doen. Dat geldt ook voor een aandeel van een gerenommeerd en succesvol bedrijf als Amazon. Het aandeel van dit bedrijf heeft het in het verleden uitstekend gedaan, maar historische rendementen zijn nooit een garantie voor de toekomst. Doe dus altijd grondig je eigen onderzoek en bepaal aan de hand van de resultaten van dat onderzoek of een investering doen in het Amazon aandeel voor jou al dan niet potentieel interessant kan zijn.

Eén reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.