Cashback – ofwel geld terug – is een vorm van korting die alsmaar populairder wordt. Dat is niet vreemd, want er zitten veel voordelen aan. Het is een unieke manier van besparen die ook nog eens een goed gevoel geeft.
In dit artikel bespreken we hoe cashback tot stand is gekomen, hoe het er vandaag de dag uitziet en van welke voordelen je geniet, zowel als klant als verkoper.
De oorsprong van cashback
Cashback is in de jaren ‘80 en ‘90 tot stand gekomen en vindt zijn oorsprong bij creditcardmaatschappijen. Het was destijds een manier om klanten te belonen voor hun loyaliteit en om ervoor te zorgen dat ze meer aankopen zouden doen. Het idee was eenvoudig, maar zeer effectief: een klein percentage van het aankoopbedrag werd teruggegeven aan de kaarthouder. Het gevolg was dat bestaande klanten trouw bleven aan hun creditcardmaatschappij en het bedrijf nieuwe klanten aantrok die ook profijt wilden van het cashback concept. Bovendien werd de economie bevorderd, omdat cashback mensen stimuleert meer te kopen; de beloning achteraf geeft mensen een goed gevoel en het idee dat ze een minder grote uitgave hebben gedaan. Dat heeft ervoor gezorgd dat het concept werd overgenomen door andere sectoren, met name de detailhandel, waar het de kans kreeg om verder te groeien.
Groei dankzij webshops
Met de opkomst van het particuliere internet en e-commerce is cashback inmiddels geëvolueerd tot een complex, maar zeer gebruiksvriendelijk systeem. Het concept verdween uit de fysieke winkels en is opnieuw opgedoken bij webshops. De webshops werken samen met cashback websites die fungeren als bemiddelaar tussen verkoper en klant. De cashback website biedt de korting aan en krijgt een commissie als de klant bij de webshop heeft gekocht. Deze commissie wordt vervolgens verdeeld: de website krijgt een deel en het overige deel gaat als cashback naar de klant. Deze ontwikkeling heeft het cashback concept een enorme boost gegeven, omdat de klant nu gemakkelijk vanuit huis toegang heeft tot een breed scala aan aanbiedingen en winkels, allemaal vanaf één plek: de cashback website.
Winkels groot en klein: voor ieder wat wils
Er zijn ontzettend veel webshops aangesloten bij een cashback website. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop van Expert of gebruik wilt maken van Bonprix cashback, het aanbod is tegenwoordig enorm. Het feit dat zowel grote namen als kleine webwinkels meedoen met cashback aanbiedingen maakt het concept extra betrouwbaar. Grote namen willen goed in het daglicht staan en zullen zich niet mengen met verkooptechnieken die niet goed zijn voor de consument. Je kunt daarom met een gerust hart cashback uitproberen en de voordelen zelf ervaren.
Voordelen voor de verkoper
Cashback heeft niet alleen voordelen voor de klant, maar ook voor de verkoper. Het is een ware stimulans voor klanten om een grote aankoop te doen. Daarnaast zorgt de samenwerking met cashback websites ervoor dat webwinkels zich kunnen presenteren aan een breed publiek, waardoor ze nieuwe klanten kunnen aantrekken. Klanten kunnen kennismaken met het bedrijf en worden direct beloond doordat ze een deel van hun geld terugkrijgen; een perfecte formule om klanten aan je te binden. Hierdoor kan de webwinkel een grote omzet draaien en meer winst boeken, waardoor het kan blijven bestaan.
Cashback heeft in de loop der jaren een interessante groei doorgemaakt. Het concept heeft een manier gevonden om mee te gaan met zijn tijd en zal dit in de toekomst ongetwijfeld blijven doen, zodat verkoper en klant het maximale uit hun verkoop- en koopervaring kunnen halen.