Als je een winkel of bedrijf hebt waarin je producten verkoopt aan consumenten of andere bedrijven, dan kan het lucratief zijn om dit ook online te doen. Het kan een goede manier zijn om de omzet te laten stijgen. Je kunt makkelijker winst maken omdat je geen winkelpand hoeft te huren en ook geen personeel in dienst hoeft te hebben om klanten te helpen. Als de orders binnenstromen wordt dat vaak wel een ander verhaal, als je het gereedmaken van bestellingen niet meer in je eentje af kunt.
Kies je assortiment met zorg
Iedereen kan een webshop beginnen. Velen doen het als bijverdienste. Ze bieden producten online aan en of ze nu 10 orders per dag hebben of maar 2 per week maakt niet uit want ze hebben er een betaalde baan naast. Dat klinkt leuk, maar er zit wel een addertje onder het gras. Voor de hosting van een webshop betaal je namelijk een vast bedrag per maand of per jaar. Dat kan soms behoorlijk oplopen. Waak er dus voor dat je kosten niet hoger zijn dan je opbrengsten. Dat geldt ook voor het inkopen van producten. Ook al heb je een lage inkoopprijs, als je je goederen niet verkoopt en dus uiteindelijk moet afschrijven dan lijd je hoe dan ook verlies. Denk dus vooraf goed na over je assortiment en doe als het even kan onderzoek of hier voldoende vraag naar is.
Bouw een klantvriendelijke webshop
Je kunt het opzetten van een webshop zelf doen of je kunt dit uitbesteden. Bij CCV Shop weten ze alles van online marketing. Hier komt meer bij kijken dan een webshop ontwerpen, wat simpele productbeschrijvingen in elkaar flansen, foto’s maken van je producten met je smartphone en vervolgens alles online zetten. De klant wil een website die er professioneel uitziet. Als dat niet het geval is dan wekt dat geen vertrouwen en zal de website bezoeker vrijwel zeker naar een andere webwinkel gaan. Zorg dus dat je website een professionele uitstraling heeft en dat de productinformatie duidelijk en volledig is. Zorg ook dat je goed bereikbaar bent voor het beantwoorden van vragen.
Hoeveel winst wil je maken?
Als jouw producten ook door anderen worden verkocht dan is het natuurlijk handig om qua prijs in de buurt te blijven van de concurrentie. Als jij veel duurder bent, dan zal je niet snel veel verkopen. Mensen kunnen online snel en gemakkelijk prijzen vergelijken en gaan voor een prijs die 10 cent onder die van jou ligt naar een ander. Tenzij jij goedkoper bent met verzenden of het artikel wel op voorraad hebt in tegenstelling tot die concurrent die net iets goedkoper is. Veel mensen die online iets willen kopen, willen het zo snel mogelijk in huis hebben. Als ze geen haast hebben dan kopen ze vaak bij een Chinese webshop, en tegen de prijzen die zij rekenen kun je vaak niet concurreren.