Optie24

Jouw informatie over Financiën & Ondernemen op één plek

Hoe kies je de optimale online marketing strategie voor jouw bedrijf?
Facebook
Twitter
LinkedIn

Inhoudsopgave

Hoe kies je de optimale online marketing strategie voor jouw bedrijf?

Wanneer je tegenwoordig een verschil wil maken met jouw bedrijf, dan moet je op het internet prominent aanwezig zijn. Het maakt nauwelijks uit wat je als bedrijf daarbuiten doet. Een op maat gemaakte online marketing strategie is voor vrijwel ieder bedrijf onmisbaar. Je kunt namelijk je marketingbudget maar één keer aanwenden en je wil natuurlijk dat al die investeringen zo efficiënt mogelijk tot hun recht komen. Dat wil zeggen dat je duidelijke keuzes gaat maken, zodat je inspanningen een duidelijk meetbaar resultaat opleveren voor je bedrijf. Je wordt, wanneer je namelijk strategisch met een plan aan de slag gaat, overladen met keuzes die je kunt maken en knopen die je door dient te hakken. Dit kun je uitbesteden aan een online marketing bureau, maar je kunt het ook zelf doen. In ieder geval heb je wel goede kennis nodig van je markt en van je klanten. Zo weet je namelijk dat je juist aan het inspelen bent op ontwikkelingen. Deze knopen dien je door te hakken. 

Bepaal je doelstellingen

Ten eerste wil je weten wat er bereikt moet worden. Online marketing gaat vaak over merkbekendheid, maar lang niet altijd. Een hoger conversiepercentage of juist betere klanttevredenheid kan ook een doel van online marketing zijn. Deze doelen wil je duidelijk voor ogen hebben. Zo kun je namelijk bepalen wat je allemaal moet doen om dat te bereiken en kun je later ook je lessen trekken uit waarom je doelstellingen wel of juist niet zijn gehaald. Met duidelijke doelstellingen kun je ook een beter plan-van-aanpak maken. Stel je doelstellingen dus SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden) op. Dan kun je ook goed uitzoeken wat er allemaal moet gebeuren en kun je dus ook een goede planning maken.

Definieer de doelgroep

Je moet ook weten aan wie je de online marketing campagne gaat richten. Wil je jouw huidige doelgroep aanspreken om daar meer marktaandeel uit te halen, of wil je juist een hele nieuwe doelgroep aanspreken? Dit maakt namelijk een groot verschil in wat je allemaal gaat doen. Bij je huidige doelgroep weet je bijvoorbeeld waarschijnlijk al wel ongeveer hoe die groep eruitziet en hoe die aanvoelt. Daar hoef je dus al een stuk minder onderzoek naar te doen dan bij bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep. Zo lever je altijd maatwerk voor de doelen die jij wil bereiken. Zo heb je immers de grootste kans dat al je budget zo efficiënt mogelijk wordt aangewend. 

Kies de juiste kanalen

Nu je weet wie je doelgroep is, wie ze zijn, wat ze doen, kun je ook bepalen op welke kanalen zij vaak zitten en welke kanalen bij hen aanslaan. Letten zij goed op televisiereclames? Heb je dan niet te veel bijvangst? Wellicht werkt SEO heel goed? Maar dan moet je wel eerst weten hoe vaak er in jouw branche via een zoekmachine wordt gezocht. Werkt social media wellicht beter? Zo ja, welke? TikTok of Snapchat zijn immer hele andere media dan bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn. Zorg er dus voor dat je hier duidelijke keuzes in maakt en als het even kan dan kun je deze keuzes ook nog eens uitstekend onderbouwen. 

Strategie implementeren

Wanneer je weet wie je waarom en waar gaat bereiken, dan is het tijd om de daad ook echt bij het woord te voegen. Uiteindelijk kan een planning veel verbeteren aan het proces en komt het zeker de efficiëntie ten goede, maar marketing is vooral nog steeds veel doen. Je zal dus webteksten moeten schrijven, content moeten produceren of advertenties laten maken om uiteindelijk echt het verschil te maken. Houd er hierbij wel rekening mee dat je echt een verschil wil maken op een bepaald gebied bij een bepaalde doelgroep. Zorg er dan ook voor dat je boodschap daar ook uiteindelijk op is afgestemd. Zo kun je later namelijk de beste resultaten waarnemen.

Meet je resultaten

Meten is weten. En als je iets doet dan wil je natuurlijk ook weten of je het wel goed doet. Daarom wil je van tevoren ook weten wat je gaat doen, want dan kun je achteraf ook controleren of je in dat doel geslaagd bent of niet. Wat er ook is gebeurd, het is altijd goed om kritisch op het proces te reflecteren en daar ook je lessen uit te trekken. Zo ben je de volgende keer dat je met online marketing aan de slag gaat alweer wat wijzer en kun je ook rekening houden met de lessen uit het verleden bij het uitrollen van je online marketing strategie in de toekomst!

Over de redactie van optie24

Over de redactie van optie24

Optie24 is een Nederlandstalige website die zich richt op financiële en ondernemersinformatie. De site biedt diverse artikelen over thema's zoals beleggen, belasting, ondernemen, hypotheken, verzekeringen en sparen. De artikelen variëren van praktische tips tot diepgaande analyses over actuele financiële onderwerpen. Optie24 presenteert zich als een bron voor zowel beginners als ervaren personen in de financiële wereld, met een focus op het verbeteren van financiële kennis en het bieden van inzicht in verschillende financiële producten en strategieën.

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn