Ondernemen binnen een franchiseformule is leuk en uitdagend. Je start met een bestaande formule, dus je weet vooraf hoe de markt over jouw merk en producten denkt. Een bestaande franchiseketen heeft het assortiment en de marketing vaak al goed op orde en dat scheelt veel kostbare energie tijdens de opstart van je bedrijf. De voordelen van franchisenemer worden, zijn duidelijk, maar zijn er ook valkuilen?
Doe je marktonderzoek.
Niet iedere locatie is even geschikt voor iedere formule. Zo verkoop je verse bloemen of gebak het beste op plaatsen waar veel mensen op weg zijn naar hun auto of werk, maar niet in het hart van de stad waar intensief gewinkeld wordt. Een franchise valt of staat bij de geschikte locatie en een afzetgebied dat groot genoeg is om niet te concurreren met een collega-franchisenemer. Stap niet in een formule waarbij de franchisegever niet bereid is een marktonderzoek uit te laten voeren naar de haalbaarheid van jouw toekomstige filiaal.
Hoelang bestaat het concept al?
Instappen in een nieuw franchise-concept brengt meer risico’s met zich mee, maar je zit wel op de eerste plaats zodra het concept een succes blijkt te worden. De praktijkervaring die jij opdoet is waardevolle informatie voor de franchisegever, waardoor de kans dat jij invloed kunt uitoefenen op de ontwikkeling van de formule groot is.
Bij een formule die al wat langer bestaat zijn ongetwijfeld meer regels en voorwaarden waar je je aan moet houden en zal er minder vrijheid zijn om je eigen draai aan je vestiging te geven. Een bewezen formule levert wel meer zekerheid op voor het succes van je onderneming.
Heb je de juiste mentaliteit?
Ondernemers kiezen voor ondernemen omdat het hen veel vrijheid oplevert.Een franchise-concept geeft wat minder vrijheid, maar je draagt wel dezelfde verantwoordelijkheden en risico’s als iedere andere ondernemer. Je investeert geld en tijd in de formule, de inkoop en de marketing en jij bent de huurder van je pand, de eigenaar van de inventaris en de aansprakelijke bij alle contracten die gesloten worden. Als franchisenemer geloof je sterk in de kracht van de formule en is de dienst of het product dat je gaat verkopen iets waar jij al je passie in moet kwijt kunnen.
Controleer de franchiseovereenkomst goed.
De franchisegever is meestal de partij die jou een franchise overeenkomst aanbiedt. Doorloop deze fase zorgvuldig en inventariseer ieder risico en iedere kans bij de inhoud en de uitwerking van de overeenkomst. Ga daarbij uit van verschillende scenario’s van voorspoed én tegenspoed, zowel bij jezelf als bij de franchisegever. In de Wet Franchise is een periode van vier weken opgenomen, waarbij jij als franchisenemer nadenkt over de te sluiten overeenkomst en in die periode mag er niets gewijzigd worden aan het contract dat op tafel ligt. Dit is de stand-still periode.
De Wet Franchise
Sinds 2021 is er een nieuwe wet, die jou als franchisenemer beschermt in de periode voorafgaand aan het ondertekenen van de overeenkomst. In deze wet is niet alleen de stand-still periode geregeld, zoals hierboven beschreven. De wet stelt uitgebreide eisen aan de informatie die jullie onderling met elkaar uitwisselen, aan het concurrentiebeding, de hoogte van de goodwill bij verkoop en in welke mate mag worden afgeweken van de regels. Sinds 1 januari 2023 moeten alle franchise-contracten in Nederland aan deze Wet Franchise voldoen.
Samenwerken met de franchisegever
Uiteindelijk is het belangrijk dat je een goede vertrouwensband opbouwt met de franchisegever. Ligt de focus van de keten vooral op snelle groei of op intensivering van de onderlinge sfeer tussen alle franchisenemers? Worden er de juiste keuzes gemaakt op het gebied van marketing? Komen je marges niet onder druk te staan door landelijke reclameacties, omdat inkooptarieven gelijk blijven, terwijl jij extra personeel moet inzetten en tegen lagere prijzen verkoopt? Is er een duidelijke visie op de toekomst van de keten, ook in een veranderende markt? Krijg je genoeg vrijheid om het op je eigen manier te doen of is er een goed handboek beschikbaar?
Praat daarom eerst met bestaande franchisenemers en laat merken dat je geen concurrent wordt, maar een collega. Hun jarenlange ervaring met de franchisegever helpt je, om voor jezelf een goed beeld te vormen of de formule van jouw dromen uiteindelijk een Sprookje van 1001 Nacht wordt, of een nachtmerrie.