Financiën zijn met afstand het belangrijkste onderdeel van ondernemen. Zonder omzet is het namelijk snel einde verhaal met je bedrijf. Van dit doemscenario hoef je voorlopig nog niet uit te gaan. Als je een goed bedrijfsplan hebt, komen de inkomsten bijna vanzelf. Hoe je goed omgaat met je financiële huishouding ontdek je in dit artikel. Dankzij de vijf tips die hieronder staan, wordt ondernemen helemaal een feestje.
Financieel adviseur is de sleutel naar succes
Als eerste het beste nieuws. Je hoeft het financiële wiel helemaal niet opnieuw uit te vinden. Diverse specialisten hebben dat al gedaan. Een zakelijk financieel adviseur is een van die specialisten. Deze persoon is eigenlijk onmisbaar voor ondernemers. Daarbij maakt het niet uit of je een eenmanszaak hebt of een bedrijf met 500 man personeel leidt, financieel advies is altijd bruikbaar. Een goede adviseur kan je niet alleen wijzen op fiscale voordelen, maar ook op kansen om met je bedrijf te groeien. Daarnaast is het voor een adviseur eenvoudig om te signaleren waar het binnen het bedrijf niet zo lekker loopt en kunnen daar de juiste conclusies aan worden verbonden.
Je pensioen
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Het voordeel daarvan is dat het niet verplicht is om maandelijks een bedrag in te leggen. Dat is ook meteen het nadeel. Door niks in te leggen, bouw je ook niks op. En dan is het maar de vraag hoeveel je later uit je pensioenpotje krijgt. Pensioenadvies voor ondernemers is voor iedereen met een eigen bedrijf een aanrader. Zet al je wensen op papier en er komt een plan voor later uit de bus.
Je hypotheek
Hypotheken en ondernemers gingen lange tijd niet goed samen. Een van de mindere kanten was dat ondernemers de cijfers van de laatste drie jaar moesten laten zien en daarna was het hopen dat ze een hypotheek kregen. Tegenwoordig gaat het makkelijker. Zo hoef je nog maar de cijfers van enkel het laatste jaar te overleggen, waardoor het ook voor starters eenvoudiger is geworden.
Zelf de boekhouding doen?
Dit heeft vooral nadelen. Door je boekhouding uit te besteden, weet je namelijk zeker dat het goed gebeurt en kost het je geen tijd. Onthoud dat je bedrijf geen hobby is. Door je boekhouding zelf te doen, ben je wel goedkoper uit, maar dat is het enige voordeel. Je kunt je beter focussen op je bedrijf en de boekhouding aan specialisten overlaten.
Het reservepotje
In loondienst werken heeft een aantal voordelen. Dit merk je bijvoorbeeld in mei, als het vakantiegeld wordt gestort. En waarschijnlijk in december nog een keer, als het tijd is voor de eindejaarsuitkering. Als ondernemer heb je dit niet. Het is dan ook slim om extra potjes (of rekeningen) te hebben, in combinatie met een financieel plan. Een voorbeeld is de inkomstenbelasting. Dit betaal je pas in het volgende boekjaar en de omzetbelasting ieder kwartaal. En vergeet ook je vakantiegeld en pensioen niet. Het reservepotje zorgt ervoor dat je deze kosten altijd kunt opvangen.