Als je nieuw personeel nodig hebt, kun je zelf op zoek gaan of een bureau inschakelen. Bij de eerste optie houd je zelf de touwtjes in handen, maar moet je er zelf relatief veel tijd in steken. Schakel je een bureau in? Dan nemen zij je het werk uit handen. Dit kost geld, maar je hoeft er zelf geen tijd in te steken en vindt vaak sneller een geschikte kandidaat. Twijfel je nog tussen beide opties? Wij vertellen je in dit artikel wat beter werkt.
De voor- en nadelen van zelf personeel werven
Er zijn genoeg bedrijven die zelf op zoek gaan naar nieuw personeel. Hier valt wat voor te zeggen, want je houdt zo de regie over het proces. Je bepaalt bijvoorbeeld zelf waar je de vacature plaatst en wie je uitnodigt voor een sollicitatiegesprek. Bovendien leer je de kandidaten direct en persoonlijk kennen, iets wat niet altijd het geval is als er een bureau tussen zit. Een ander belangrijk voordeel is dat de kosten een stuk lager liggen als je de werving in eigen beheer houdt.
Hoewel zelf personeel werven de nodige voordelen heeft, zitten er ook nadelen aan. Het grootste nadeel is wat ons betreft dat het je veel tijd en energie kost. Je moet vacatureteksten opstellen, de vacatures verspreiden, kandidaten selecteren en gesprekken voeren. Daarnaast is de kans op een mismatch groter, want het ontbreekt vaak aan specifieke kennis.
Hoe zit het bij een bureau?
Net als zelf werven brengt ook het werven via een bureau voor- en nadelen met zich mee. Een van de grootste voordelen is wat ons betreft dat je toegang hebt tot een veel groter netwerk. Werf je zelf nieuw personeel? Dan moet je het met je eigen netwerk doen. Aangezien deze een stuk kleiner is, is het maar de vraag of je de juiste kandidaat vindt. Bureaus beschikken bovendien over expertise. Zoek je bijvoorbeeld een kandidaat om een topfunctie te bekleden? Dan boek je vaak sneller succes als je een recruitment bureau voor hoger opgeleiden inschakelt.
Recruitment bureaus hebben ook nadelen. Zo vragen ze bijvoorbeeld geld voor het werven van nieuw personeel. De kosten kunnen per bureau sterk verschillen. Dit geldt ook voor de kwaliteit en werkwijze. Hierdoor is de kans op succes niet bij ieder bureau even groot. Tot slot heb je zelf minder invloed op de eerste selectie, want deze maakt het bureau voor je.
Wat is de beste optie?
Je weet nu voor beide opties wat de voor- en nadelen zijn. Toch kan het zijn dat je twijfelt. Heb je een klein bedrijf en zoek je niet vaak nieuw personeel? Dan kun je de werving prima zelf doen. Je bent er weliswaar tijd aan kwijt, maar dit is vaak niet veel. Als het om een moeilijk vervulbare vacature gaat, kun je beter wel een recruitment agency inschakelen. Bij krapte op de arbeidsmarkt is dit ook aan te raden. Sta je aan het roer van een groot bedrijf? Laat de werving dan altijd via een recruitment bureau lopen.